3 Mobiele optimalisatie tips

18

jun

3 Mobiele optimalisatie tips

Category : Mobiel / by

Als SEO-expert of -bureau heb je jarenlang geprobeerd door de duistere wateren te navigeren om je klanten te helpen online leads te vinden met behulp van linkbuilding, on-page en off-page SEO-optimalisaties. En toen je dacht dat je eindelijk goede vooruitgang boekte, veranderde het spel opeens drastisch: De mobiele revolutie is begonnen.

Google heeft jaren geleden haar interesse al kenbaar gemaakt in het verbeteren van de gebruikerservaring en het maken van zoekresultaten nuttiger door het voeren van de Mobile-first index.

Dit zei Google inmiddels een hele tijd geleden over Mobile First:

Om onze resultaten nuttiger te maken, zijn we begonnen met experimenten om onze Mobile-first index uit te rollen. Hoewel onze zoekindex een enkele index van websites en apps zal blijven, zullen onze algoritmen uiteindelijk voornamelijk gebruik maken van de mobiele versie van een site om pagina’s van die site te rangschikken, structured data te begrijpen, en om fragmenten van die pagina’s te tonen in onze resultaten. Natuurlijk, hoewel onze index zal worden opgebouwd uit mobiele documenten, gaan we door met het bouwen van een geweldige zoekervaring voor alle gebruikers, of ze nu afkomstig zijn van mobiele of desktop-apparaten.

Wat deze statement betreft, is de betekenis vrij simpel:

Voortaan zal Google de mobiele versie van je site gebruiken om deze te ranken op Google (voor zowel mobiel als desktop zoeken).

Dat betekent dat als je een site geoptimaliseerd voor mobile, zul je goed scoren op zowel mobile als desktop. Maar, als je site niet goed presteert op mobiele apparaten, zal dit een negatieve weerslag hebben op je rankings binnen Google, zowel op mobiel als desktop.

Hoewel er nog geen definitief tijdschema is vastgesteld voor de volledige uitrol van de Mobile first-index, is er al veel gezegd over de implementatie begin dit jaar. Tijdens SMX Advanced vorig jaar juni heeft Google’s Gary Illyes het jaar 2018 aangewezen als het waarschijnlijke introductiejaar voor de mobile first-index.

En aangezien 2018 inmiddels al een aardig eindje onderweg is, moet je zo snel mogelijk je website(s) onder de loep nemen om deze mobile-vriendelijker te maken (als je dat nog niet hebt gedaan). Er zijn drie dingen die je onmiddellijk moet doen om je voor te bereiden op een mobile first-index en je website of de websites van je klanten te helpen de storm te doorstaan.

1. Responsive ontwerp

Dit is één van de belangrijkste dingen die je zou moeten doen om goed te scoren op de mobile first-index. Responsive websites die veranderen op basis van de behoeften van de gebruikers en het apparaat waarop ze het bekijken zijn verplicht.

Responsive sites bieden niet alleen een geoptimaliseerde surfervaring, ze bieden ook een twee-voor-één-waarde. Ze staan goed op zowel de mobiele telefoon als de desktop, omdat het ontwerp is aangepast aan de grootte van het gebruikersscherm.

Voordat ik inga op een aantal stappen die nodig zijn om van een statische website een responsieve website te maken, laten we eerst de basis van een responsive ontwerp doornemen:

  • zelf-aanpassende elementen en vormen in plaats van vaste waarden
  • Flexibele teksten en afbeeldingen
  • Veranderingen in het ontwerp doorvoeren om de bruikbaarheid voor niet-desktopapparaten te garanderen
  • Aanvullende CSS instellingen gebruiken om ontwerpwijzigingen te definiëren

Ik zal een aantal standaard tips geven over hoe je een statische website kunt veranderen in een responsive meesterwerk. Het kan overigens zo zijn dat je huidige website-thema onderstaande tips niet ondersteund en anders in mekaar steekt, wat zou betekenen dat er een deel maatwerk gedaan moet worden om je website optimaal te laten functioneren als responsive ontwerp:

  • Standaard zoom definiëren
  • Breedtes en hoogtes van de flowelementen instellen
  • De websiteafbeeldingen aanpassen om ervoor te zorgen dat onze afbeeldingen automatisch worden aangepast aan de schermgrootte
  • Breekpunten toepassen die meer ontwerpspecifiek (dan apparaatspecifiek) zijn
  • Creëer een mobiel menu
  • Lettergroottes en stijl aanpassen

Een goed responsive design gaat niet alleen om het geschikt maken voor elk scherm, het is des te belangrijker dat je website een goede gebruikerservaring aflevert. Als laatste stap is het daarom een goed idee om je site te testen op bruikbaarheid op verschillende apparaten en ook te testen in meerdere browsers om ervoor te zorgen dat je content goed wordt weergegeven en rendeert.

2. Investeren in een mobiele geoptimaliseerde website bouwer

Beschouw het als investeren in toegankelijkheid voor uw klanten. Tenzij je onder een rots leeft, is het algemeen bekend dat digitale schermen steeds kleiner en mobieler worden.

Is het dan niet verstandig om ervoor te zorgen dat iedereen optimaal van je volledige website geniet, ongeacht het apparaat dat wordt gebruikt? Het enige waarvoor u als SEO-beoefenaar hier bent, is ervoor te zorgen dat de klanten van je klanten de beste ervaring krijgen.

Een mobiele geoptimaliseerde websitebouwer zorgt ervoor dat je website reageert op verschillende mobiele gadgets: hij detecteert wat je bezoeker gebruikt (een smartphone of tablet) en past automatisch de lay-out van je website aan de grootte van het gebruikte apparaat.

Weet je niet zeker waar je moet beginnen met de zoektocht naar een website bouwer? Overweeg het gebruik van een Google Preferred website bouwer – websitebouwers die zich houden aan de alle nieuwe richtlijnen van Google voor het creëren van razendsnelle webervaringen.

Een goed ontworpen en responsive website is niet het enige doel van mobiele optimalisatie. Snelheid is ook cruciaal – zelfs op mobiel verwachten bezoekers ‘pixel-perfect’ beelden in combinatie met een rendertijd van een fractie van een seconde.

Een snelle website stimuleert meer sessies online, meer conversies, een lagere bounce rate en een grotere betrokkenheid.

Wacht niet tot het algoritme is bijgewerkt om grote bewegingen te maken. Als je website niet geoptimaliseerd is voor mobiel, neem dan vandaag nog die stap.

3. Content geoptimaliseerd voor mobiele toepassingen

Er is echter meer nodig dan een responsive ontwerp om uw website mobiel-klaar te maken.

Om ervoor te zorgen dat je content net zo responsive en mobiel vriendelijk is als de rest van je geoptimaliseerde website, moet je het gedrag en de voorkeuren van de gebruiker begrijpen, evenals de beschikbare oplossingen.

Hoewel de meeste mobiele gebruikers een korte aandachtsperiode hebben, zullen zij als je waardevolle content serveert, ongeacht de lengte, echt wel op je website blijven om de content door te lezen.

Artikelen, films, tv-programma’s worden gelezen en bekeken op de mobiele telefoon. Volg de volgende tips om er zeker van te zijn dat je content geoptimaliseerd is voor mobiel:

Profiteer van mobiele applicaties om engagement buiten je website aan te moedigen. Een interessant artikel of een geweldige deal over een product of dienst zal waarschijnlijk viraal gaan als je bezoekers het delen op Facebook of Twitter. Gebruik het!

Ontwikkel content van hoge kwaliteit die verhalen vertelt. Zolang je content geweldig is, zijn mobiele gebruikers bereid om lange sessies op de website door te brengen. Hoe vaak heb je een link geopend en meer tijd doorgebracht dan je van plan was op een website? Geweldige content zorgt hiervoor!

Er zijn verschillende vormen van inhoud; GIF, infographics, Meme’s, artikelen, hoogwaardige beelden, video’s, gebruik ze allemaal. Richt je content op verschillende interesse-groepen zodat je niemand van je doelgroep mist.

Kortere koppen zorgen ervoor dat gebruikers sneller lezen. Ja, een sterke kop is belangrijk, maar je moet ook niet vergeten dat je slechts 5 seconden hebt om de bezoeker te overtuigen om door te lezen. Wil je het echt verspillen aan een te lange kop? Houd het sterk en kort.

Tot slot is feedback ene het analyseren van groot belang, ongeacht de hoeveelheid werk die je in de inhoud hebt gestopt. Je moet weten met welke inhoud je bezoekers zich het meest bezighouden.

Heb ik nog zaken gemist in het bovenstaande verhaal? Laat het me weten door een reactie achter te laten.

Delen

Add your Comment