Adwords voor de lokale ondernemer

13

jun

Adwords voor de lokale ondernemer

Category : Adwords / by

Adwords voor lokale winkels en ondernemingen is een onderwerp dat zelden aan de orde komt in de digitale marketingwereld. Er zijn veel bedrijven die afhankelijk zijn van potentiële klanten onder de lokale bevolking om fysiek een specifieke locatie te betreden en geld uit te geven; restaurants en servicewinkels zijn twee van de meest prominente voorbeelden.

Voor veel van deze bedrijven die investeren in betaalde zoekadvertenties, zal een typische B2C of B2B strategie gewoon niet werken. De budgetten zijn vaak niet erg ruim en elke euro moet worden omgedraaid, vooral bij kleine(re) bedrijven. De vraag is dus: Hoe voer je effectieve lokale Adwords-strategie uit als er zo weinig ruimte is voor fouten?

Het is echter niet zo moeilijk als je wellicht denkt. In deze post behandelen we de belangrijkste elementen van een succesvolle lokale Adwords-strategie, geven we een paar tips over hoe je deze kunt uitvoeren en laten we je zien wat je kunt verwachten.

Radius-targeting is de sleutel

Als je een locatie in een grote stad hebt, of als je meerdere locaties hebt die dicht bij elkaar liggen, kan het zijn dat het niet praktisch is om je te richten op een hele stad. Bovendien kan het gebruik van meer specifieke doelwitten, zoals postcodes, meer pijn dan de moeite waard zijn. Het goede nieuws is dat er een andere optie is: Het instellen van een straal (of radius) rondom jouw eigen winkellocatie of onderneming.

Het meest essentiële onderdeel van een succesvolle locale Adwords-strategie is het gebruik maken van radius-targeting. In plaats van vooraf gedefinieerde locatie-targeting die al zijn ingebouwd (land, stad, postcode, provincie), kun je binnen Adwords de coördinaten van jouw winkellocatie ingeven (de exacte coördinaten kun je achterhalen via Google Maps).

Waarom is radius-targeting zo geweldig?

Er zijn twee belangrijke redenen:

Radius-targeting zorgt voor meer flexibiliteit in waar precies jouw advertenties zullen verschijnen. Als de grenzen van een specifieke stad, buurt of postcode niet voldoende zijn, kan radius-targeting vaak alle problemen oplossen die je hebt met betrekking tot locatie-targeting.

De signalen die AdWords gebruikt om te bepalen of iemand zich binnen een aangegeven radius bevindt, zijn vaak afhankelijk van fysieke indicatoren zoals WiFi-hotspots en GPS. Bij het gebruik van vooraf gedefinieerde locatiedoelen verwijst AdWords ook naar de huidige en historische locatiegegevens van een gebruiker, waardoor de nauwkeurigheid verminderd wordt.

Maak je lokale Adwords strategie succesvol

Radius-targeting is dus heel belangrijk, maar er zijn ook andere elementen die een lokale strategie succesvol maken. Hier zijn nog een paar dingen om in gedachten te houden:

Toon advertenties alleen aan mensen in de door jou beoogde locatie – De standaardinstelling in AdWords toont advertenties aan gebruikers in of op zoek naar uw beoogde locatie(s). Als het gaat om het zo efficiënt mogelijk inzetten van een budget, is het het veiligst om die instelling om te schakelen naar alleen gebruikers fysiek in uw beoogde locatie(s).

Gebruik bid modifiers op bepaalde dagen/tijdstippen en apparaten – De kans is groot dat de door jou ingestelde conversies en gemiddelde kosten per conversie zullen variëren afhankelijk van het tijdstip van de dag, dag van de week, en welk type apparaat een gebruiker gebruikt. Gebruik bid modifiers om biedingen naar beneden (of het volledig stoppen met het tonen van advertenties) bij te stellen op momenten dat niet geconverteerd wordt en biedingen omhoog zetten op de dagen en tijdstippen waarop goed geconverteerd wordt.

Houd conversies bij!

Een laatste punt, welke niet vaak genoeg nagedrukt kan worden: Zorg voor een on-site conversie die correleert met het succes in de winkel.

Er moet enige actie op de website die een gebruiker kan nemen die aangeeft dat ze waarschijnlijk naar de fysieke locatie te bezoeken. Dit kan iemand zijn die op een knop “Routebeschrijving krijgen” klikt of op het telefoonnummer om je direct te bellen.

Net zo belangrijk is dat conversies goed bijgehouden worden met behulp van AdWords en/of Analytics. Hoe weet je anders of het geld dat je in Adwords investeert, daadwerkelijk wordt gebruikt om mensen fysiek naar je bedrijf te brengen?

Hopelijk helpt dit artikel jouw lokale winkel/onderneming beter online op de kaart te zetten. Samen eens sparren hoe wij dit en meer kunnen bewerkstelligen? Neem contact op!

Delen

Add your Comment