Automatiseer je Adwords campagne

08

jun

Automatiseer je Adwords campagne

Category : Adwords / by

Automatisering in je Adwords account kan behoorlijk veel meerwaarde bieden. Als automatisering correct wordt ingezet, werkt het als een persoonlijke assistent om je Adwords campagnes te verfijnen. Geautomatiseerde regels, scripts en tools van derden kunnen worden gebruikt om tijd te besparen en je campagnes efficiënter in te zetten.

Vandaag wil ik de geautomatiseerde AdWords-regels voor adverteerders bekijken. Ik zal in het bijzonder vier regels delen die gemeengoed zijn geworden in mijn accounts. Voordat ik deze regels deel, wil ik benadrukken dat variabelen in alle accounts verschillend zullen zijn. De ene account is de ander niet. Het kan dus zijn dat je in het ene account zoekwoorden die niet converteren wel wilt pauzeren, terwijl dit in een ander account (die wellicht wat meer gericht is op naamsbekendheid) niet gebeurt.

Regel 1 – Verhoging van CPC-biedingen

Deze regel bekijkt alle ingeschakelde zoekwoorden en verhoogt biedingen wanneer aan bepaalde vereisten wordt voldaan. Het doel van deze regel is om extra exposure te krijgen voor zoekwoorden die bovenmatig presteren en converteren tegen lagere kosten dan het kosten/conversie-doel.

Het onderstaande voorbeeld toont een regel die regelmatig wordt uitgevoerd, waardoor CPC biedingen met 20% toenemen op zoekwoorden met CPA’s lager dan €10,-.

Met deze regel, vertellen we Google om biedingen te verhogen voor zoekwoorden die converteren tegen een lager bedrag dan vastgesteld is (dus heel rendabel zijn!), en vertoond worden op een gemiddelde positie van 3 of lager. De positie-vereiste is zo ingesteld dat zoekwoorden die zich al in de posities 1 tot 3 bevinden geen hogere biedingen ontvangen (waar ze mogelijk meer zouden uitgeven en de kosten per conversie zouden verhogen).

We stellen ook een drempel in voor het maximum bod. Hoe goed het zoekwwoord ook presteert, we willen nooit boven een bepaald bedrag bieden omdat we tegen die kosten minder rendabel zijn. Tot slot is de merkcampagne niet in deze regel opgenomen. Vanwege het belang dat merkcampagne conversies en inkomsten hebben op de totale account, wil ik ervoor zorgen dat ik daar alle biedingen handmatig kan wijzigen.

Regel 2 – Pauzeer niet-presterende zoekwoorden

Het doel van deze regel is om niet-converterende zoekwoorden te beoordelen en te pauzeren. Het tijdsbestek dat in onderstaand voorbeeld wordt gebruikt is dertig dagen. Ik ben van mening dat dit een prima venster biedt om te bepalen of een zoekwoord al dan niet presteert.

Het is ook belangrijk om geassisteerde conversies te overwegen. Met deze regel isoleren we zoekwoorden die erg weinig doen om te helpen bij laatste klik conversies, en dan pauzeren we ze. In onderstaand voorbeeld worden alle zoekwoorden gepauzeerd die niet hebben geconverteerd in de afgelopen 30 dagen en de kosten boven de € 50,- uitkwamen.

Regel 3 – Verhoging biedingen voor teveel VP Zoeken

Deze regel zorgt ervoor dat je minstens de helft van de tijd op de best presterende zoekwoorden laat zien. Het maakt gebruik van drie eenvoudige meeteenheden – conversies, verloren vertoningspercentage en de kosten per conversie.

Deze aantallen zullen uiteraard variëren per account en doelstellingen. Je zult echter merken dat deze regel geen merkcampagne uitsluiting bevat zoals de vorige regel. Als extra geautomatiseerde regel kun je de regel dupliceren en deze specifiek maken voor je merkcampagne, maar met agressievere variabelen en verhogingen. Dit helpt om jouw merkcampagne constant in beeld te krijgen.

Regel 4 – E-mails ontvangen voor niet-effectieve advertenties

Deze regel is hetzelfde ingesteld als regel 2; met twee verschillen. Het eerste verschil is dat in plaats van zoekwoorden we naar advertenties kijken.

Het tweede verschil is dat deze regel je een e-mail stuurt in plaats van de wijzigingen aan te brengen. Om goed te optimaliseren dien je tenminste twee advertenties laten lopen in elke advertentiegroep, om erachter te komen welke USP’s en titels jouw doelgroep het meeste aanspreekt. Door deze regel in te stellen, ontvang je automatisch een e-mail op het moment dat een bepaalde advertentie niet naar behoren presteert.

Conclusie

De regels die ik heb opgesteld zijn een goed begin voor het automatiseren van aspecten van het Adwords account. Je kunt met deze regels dieper gaan, maar vergeet niet dat automatisering bedoeld is om te helpen; niet om het menselijke te vervangen. Wees bereid om automatisering te verkennen en zorg ervoor dat het niet in de plaats komt van je eigen inspanningen.

Zijn er regels die jij in je accounts hebt ingesteld die absoluut een must zijn? Ik hoor het graag!

Delen

Add your Comment