Google Ads: Het nieuwe advertising platform

04

jul

Google Ads: Het nieuwe advertising platform

Category : Adwords, Marketing / by

Google kondigde op 27 juni aan dat het scala van hun marketing- en meetproducten een ware rebranding ondergaan. Daarnaast worden ook meerdere producten samengevoegd.

De redenering achter de verandering is als volgt:

…marketers have more opportunities to reach consumers across channels, screens and formats.
Advertising on Google has evolved too—from helping marketers connect with people on Google Search, to helping them connect at every step of the consumer journey.
As the opportunity to engage consumers has grown and become more complex, we are simplifying our products for advertisers and publishers of all sizes so they can more easily reach consumers anywhere, at any moment and on any channel.

Men wil je doen geloven dat de merkherziening te wijten is aan het ‘stervende’ desktop verkeer, maar de verandering is genuanceerder dan dat. Marketing wordt in toenemende mate multi-touch over niet alleen apparaten, maar advertentietypen. Men kan zien dat de eerste prioriteit van Google is om al haar producten samen te voegen en zodoende in elke stap van de customer journey aanwezig te zijn.

Wanneer een ouderwetse marketeer de naam Google AdWords hoort, denken de meesten van ons aan zoekadvertenties. We denken na over tekstadvertenties en zoekwoorden. De moderne versie van AdWords is zoveel meer geworden dan alleen het enkelvoudige verkeerstype gedefinieerd als “zoek” of “zoekmachinemarketing (SEM)” – wie gebruikt er nu nog het acroniem SEM? Met de toenemende verschuiving naar doelgroepen (Affinity, In-Market, Life Events, Custom Intent, noem maar op!), display-advertenties en steeds populairder wordende videoadvertenties op YouTube is de verandering van merknaam volledig logisch. Het gaat niet meer alleen meer om de zoekwoorden. Het gaat over intentie en persona, publiek en branding.
Het grote ‘rebranding’ verhaal van Google kun je opsplitsen in twee delen:

1. AdWords rebranding naar Google Ads

Google Ads is bijna een puur cosmetische verandering. Net als zijn voorganger biedt het nieuwe merk nog steeds onderdak aan alle zoek-, weergave-, YouTube-, Gmail- en app-campagnes, evenals locatievermeldingen voor Google Maps.
Zoals Sridhar Ramaswamy, de Senior VP van Google’s advertentie-inspanningen, het stelt: “Dit is in de eerste plaats een naamsverandering, maar het is indicatief voor waar we met het product heen gaan“.

De eerste gedachten zijn dat deze cosmetische verandering eerste stap zet naar de steeds populairder wordende marketingautomatisering en multi-channel adverteren.
Het platform lijkt te veranderen in een hybride-variant van Facebook en AdWords Express. Smart Campaigns, waarbij adverteerders een doel selecteren (conversieactie) en Google Ads laten bepalen welke afbeeldingen en tekst ze willen laten zien om deze acties aan te sturen wordt straks de standaard. Er is nog niets gezegd op de vraag welke weg de huidige campagnetypes zullen inslaan of dat deze in z’n geheel zullen verdwijnen

Naarmate programmatische / geautomatiseerde reclame steeds populairder wordt, kan Google op zoek gaan naar hun stukje van de taart. Een eerste stap is natuurlijk het helpen van marketeers om gemakkelijk toegang te krijgen tot alle tools, inclusief programmatische, die beschikbaar zijn in de suite van producten van Google.

2. Het merk DoubleClick en Google Analytics 360 Suite gaan met pension.

De Google DoubleClick en Google Analytics 360 Suite diensten ondergaan ook een transformatie. Deze zullen worden samengevoegd in het gloednieuwe Google Marketing Platform.

Een ander punt is Google Ad Manager. Deze zal DoubleClick for Publishers (DFP) en DoubleClick Ad Exchange (AdX) verenigen. Analytics 360 wordt ook gebundeld in de nieuwe suite, waardoor digitale media aankopen worden georganiseerd onder één paraplu van allocatie en datameting. Het Google-team maakte deze stap omdat ze zagen dat veel adverteerders de twee producten al  met succes integreerden en besloten het werk dat hun klanten begonnen zelf af te ronden.

Het Google Marketing Platform wordt geleverd met een intrigerend nieuw product genaamd Display en Video 360. Dit product  valt straks samen met de display-advertentieproducten van Google voor bedrijven: DoubleClick Bid Manager (DBM), DoubleClick Campaign Manager en DoubleClick Studio. DoubleClick Search wordt Search Ads 360.

Al deze veranderingen zullen meer integraties tussen de platforms zoals mogelijk maken:
Weergave & Video 360 + Analytics 360
Google advertenties + Analytics 360
Analytics 360 + BigQuery

Het marketingapparaat van klanten die gebruikmaken van deze ‘premium’ diensten zullen een grotere verandering moeten ondergaan dan de klanten die alleen met AdWords werken.

Zonder twijfel betekent de rebranding het officiële einde van een tijdperk gedomineerd door zoekadvertenties. We weten allemaal dat het tijdperk van puur zoeken meer dan een paar jaar geleden is gestorven, maar dit is de laatste gordijn oproep op old-school zoekmachine marketing. Het tijdperk van doelgroepen, het AI-tijdperk en het geïntegreerde datatijdperk zijn gearriveerd.

Ik ben heel erg benieuwd wat deze ontwikkelingen de komende tijd gaat brengen!

Delen

Add your Comment