Laadsnelheid mobiel en impact op Google Ads

27

jul

Laadsnelheid mobiel en impact op Google Ads

Category : Adwords, Optimization / by

Bij Google draait het tegenwoordig allemaal om snelheid: De laatste Google Indexing update gelanceerd op 9 juli maakt dat nogmaals duidelijk. Google, met haar nieuwe “Speed Update”, heeft de snelheid van je website officieel geïntroduceerd als rangschikkingsfactor voor mobiele webpagina’s op de zoekresultatenpagina (SERP).

Ik verwacht echter niet dat dit als een grote verrassing komt voor veel marketeers en webmasters, aangezien Google de desktop sitesnelheid al langer als rankingfactor gebruikt. Bovendien heeft onderzoek na onderzoek uitgewezen dat de snelheid op de locatie super belangrijk is voor de gemiddelde gebruiker. Vooral op mobiele telefoons waar 53% van de bezoekers een pagina verlaat die langer dan 3 seconden duurt om te laden.

Het effect van Google ads

Van wat we tot nu toe hebben gezien, hebben organische rankings geen duikvlucht genomen, maar dat komt omdat de websites van klanten veel al behoorlijk geoptimaliseerd zijn op snelheid. Voor degenen onder jullie die werken met langzamere mobiele sites, kun je een toename in mobiel verkeer zien via Google advertenties als je rankings zijn gedaald en opgevangen / vervangen worden door betaalde bezoekers. Ik zou in Analytics je mobiele verkeer in de gaten houden om te zien of je negatief bent geraakt door deze nieuwe update.

Als je een dip in mobiel verkeer ziet, of zelfs als je dat niet ziet, raad ik je aan om jouw site zo goed mogelijk te optimaliseren voor mobiel. Google heeft een paar hulpmiddelen beschikbaar om de prestaties van een pagina vast te stellen. Lighthouse is een Chrome DevTools extensie die de kwaliteit van webpagina’s controleert door te kijken naar de prestaties en toegankelijkheid. Een andere tool die de snelheid van zowel je desktop- als mobiele website meet is PageSpeed Insights. Naast de snelheid geeft PageSpeed Insights ook aanbevelingen hoe je jouw website (verder) kunt optimaliseren.

Als het optimaliseren van je mobiele site momenteel geen prioriteit heeft, is een sterke desktop site en een desktop-zoekcampagne cruciaal. Je wilt immers dat je klanten een solide gebruikerservaring hebben, en zodoende converteren. Afhankelijk van hoe langzaam je mobiele site is, kan het zinvol zijn om lager te bieden op mobiele advertenties in de zoek campagnes totdat verbeteringen kunnen worden aangebracht. Op deze manier betaal je niet voor klikken die vervolgens leiden tot bouncende bezoekers.

Conclusie

De snelheidsupdate van de site is belangrijk, omdat daaruit blijkt dat Google zich blijft richten op de prestaties van de website. Over het geheel genomen zou de impact op je Google Ads campagnes echter minimaal moeten zijn. Als je een extreem langzame site hebt, zou het slim zijn om de mobiele bied-aanpassingen te verlagen totdat er verbeteringen kunnen worden aangebracht. Hoe dan ook, houd een oogje op het mobiele verkeer in Analytics de komende maanden.

Heeft de update impact gehad op jouw site? Laat het weten in een reactie hieronder.

Delen

Add your Comment