Technische SEO: 7 Tips die jou kunnen helpen

11

jun

Technische SEO: 7 Tips die jou kunnen helpen

Category : SEO / by

Met betrekking tot SEO wordt het belang van kwalitatieve content en relevante en vooral ‘sterke’ links algemeen erkend. Op de vraag over de drie belangrijkste rankingfactoren had Google Search Quality senior strategist Andrey Lipattsev het volgende te zeggen:

  • Inhoud
  • Links
  • RankBrain

Een andere, net zo’n belangrijke factor is de technische SEO. Als je website technisch niet goed in mekaar steekt, kunnen zelfs die drie belangrijkste ranking-factoren niet veel verschil je hoger te ranken binnen Google.

Stel bijvoorbeeld dat je website (deels) op noindex staat of niet toegankelijk is voor bots. Het maakt dan niet uit hoeveel en hoe waardevol de content is, en hoeveel uur je er wel niet aan gespendeerd hebt. Als zoekmachines jouw content niet kunnen vinden, dan verliest het een heel groot deel van de waarde. Technische SEO is dus niet essentieel, maar belangrijker dan alle andere rankingfactoren bij elkaar.

Schakel HTTPS in voor jouw website

Veel bedrijven hebben nog steeds geen HTTPS ingeschakeld voor hun websites. In een wereld waar privacy en veiligheid steeds belangrijker wordt, is het belangrijk hier goed op in te spelen. Een groen slotje in de URL balk (wat betekent dat je website op HTTPS zit) al voor veel meer vertrouwen bij jouw doelgroep en gaat men eerder over tot converteren. Hoewel dat voldoende reden is om HTTPS in te schakelen, is SEO een even belangrijke reden.

HTTPS inschakelen is één van de weinige technische SEO-tweaks die slechts enkele minuten van jouw tijd in beslag nemen en toch significante resultaten voor jouw rankings opleveren. Google zelf heeft toegegeven dat het HTTPS gebruikt als een rankingfactor – Hoewel op het moment dat dit onthuld werd, zei men dat het niet veel invloed zou hebben. Anderen hebben echter in de loop der tijd ontdekt dat Google de neiging om veel meer bekendheid te geven aan HTTPS-enabled websites.

In een casestudie waarin de prestaties in de ranking van zoekmachines werden gevolgd nadat HTTPS op zijn website was ingeschakeld, meldde SEO Hacker een stijging van 480% in de ranking van zoekwoorden in vergelijking met zijn naaste concurrent in dezelfde periode. Overtuigd? Denk het wel.

Besteed speciale aandacht aan hosting

Er is in de loop der jaren heel wat discussie geweest over het onderwerp webhosts en hun impact op zoekresultaten; het is een feit dat jouw webhost jouw rankings serieus kan beïnvloeden.

Webhosts hebben op heel veel manieren invloed op de rankings. De snelheid van een website bijvoorbeeld; een erg belangrijke technische ranking factor. De server specificatie en configuratie, bepaald door jouw webhost, beïnvloedt grotendeels de snelheid van jouw website.

Een server downtime heeft ook invloed op jouw posities binnen Google: Een ongebruikelijke korte downtime zal niet het grootste verschil maken. Is er echter sprake van een terugkerend probleem met jouw server en ligt de website er constant uit, dan zal dit zeker negatief uitpakken voor de rankings. Wil je hoog scoren binnen Google, vermijd dan de budget-hosts en kies voor kwaliteit.

Bereid je voor op Mobile-first indexering

Anno 2018 zijn er meer mobiele internetgebruikers dan desktop internet-gebruikers. De komende jaren zal dit percentage alleen nog maar verder schuiven in de richting van mobiel. Ook Google zelf heeft aangegeven dat de meerderheid van de bezoekers op hun platform inmiddels mobiele gebruikers zijn.

Als gevolg van deze trend zal Google binnenkort beginnen met de uitrol van mobile-first indexering voor webgebruikers.

Waarom dit een probleem voor jou kan vormen:

  • Als jouw site niet is geoptimaliseerd voor mobiele lezers zullen de rankings hieronder lijden
  • Als de mobiele versie van jouw site slecht geoptimaliseerd is in vergelijking met de desktop-versie, zullen de rankings hieronder lijden.

Om je voor te bereiden op deze verandering is het beste een responsive website te laten bouwen die zich aanpast aan alle apparaten. Een (in mijn ogen slechter) alternatief is om een aparte versie van jouw site ontwerpen voor mobiele gebruikers. Ongeacht de aanpak; Verwaarloos de mobiele gebruiker niet, maar gebruik hen juist als focus.

Bevestig dat jouw inhoud wordt geïndexeerd

Zoekmachines zullen alleen inhoud rangschikken die ze indexeren. Als de content van jouw website niet goed of helemaal niet wordt geïndexeerd, zal het niet binnen de rankings van Google verschijnen.

Een andere technische SEO tip is dus om te controleren en ervoor te zorgen dat jouw content daadwerkelijk wordt geïndexeerd. Ga hiervoor naar Google (of een andere zoekmachine naar keuze) en zoek naar “site:yourdomain.com”. (zonder de aanhalingstekens natuurlijk!).

Als jouw site goed wordt geïndexeerd, komt het aantal getoonde pagina’s overeen met het aantal pagina’s op jouw site. Als het niets of minder pagina’s toont dan beschikbaar zijn op jouw website, controleer dan of zoekmachines jouw website wel goed kunnen crawlen en/of dat er geen onnodige blokkades in de code staan. Bekijk ook de sitemap om er zeker van te zijn dat deze naar behoren werkt.

Besteed aandacht aan de sitemap

Zoekmachines blijven vooruitgaan en zullen de meeste van jouw pagina’s wel kunnen vinden. Om ervoor te zorgen dat er geen content gemist wordt door zoekmachines is het belangrijk om jouw sitemap goed up-to-date te houden. Een verouderde of afwezige sitemap kan ervoor zorgen dat pagina’s niet gecrawld en dus niet geïndexeerd worden.

Als je geen sitemap hebt, maak er dan één aan. Meld de sitemap vervolgens aan bij Google (dit kan binnen de Search Console) of zorg ervoor dat er een duidelijke link naartoe komt op je website welke gezien en gecrawld kan worden. Als je een sitemap hebt, zorg er dan voor dat deze regelmatig automatisch wordt bijgewerkt.

Audit links van je website

Controleer regelmatig de links, zowel op jouw website als op externe pagina’s:

  • Controleer regelmatig of er dode of gebroken links zijn naar andere sites en verwijder deze
  • Controleer regelmatig of de interne links naar andere pagina’s op uw site correct en werkend zijn.
  • Wanneer je een pagina op je website omleidt, zorg voor een correct omleiding: Gebruik een 301 omleiding voor permanente omleidingen en 302 voor tijdelijke omleidingen.

Google Search Console inschakelen

Misschien is één van de beste dingen die je kunt doen om een voorsprong te creëren op het gebied van technische SEO is het inschakelen van Google Search Console. De Search Console is een door Google geleverd dashboard waarmee je de gezondheid van jouw website kunt volgen. Het zal je regelmatig informeren over technische problemen met betrekking tot de website die een negatieve invloed kunnen hebben op de rankings: dit omvat crawl problemen, geïndexeerde pagina’s met 404 fouten, hoe Google uw website ziet vanuit een veiligheidsperspectief, mobiele gebruiksvriendelijkheidsfouten met betrekking tot jouw site, enz.

Als je slechts één advies uit dit artikel wilt halen, laat het dit zijn: installeer Google Search Console en volg regelmatig zijn advies op om er zeker van te zijn dat je site technisch goed in mekaar steekt.

Meer weten over technische SEO of hoe dit positief voor jouw website kan uitpakken? Neem dan contact met mij op.

Delen

Add your Comment