Mijn werkwijze

Pragmatisch en duidelijk.

Mijn werkwijze kan grotendeels omschreven worden als de methodiek die bij het groter publiek bekend staat als agile marketing; In Amerika wordt het al veelvuldig met groot succes gebruikt in de marketingwereld. In Nederland nog relatief klein. Daarnaast heeft het ook veel elementen uit de scrum methodiek.

Agile, scrum… Klinkt allemaal heel fancy, maar wat betekent dat concreet voor jou als ondernemer?

Nou. Ik neem afscheid van marketingplannen met tig pagina’s… Gewoon klein beginnen, meten of het werkt en vervolgens optimaliseren en uitbreiden. Veilig, lage kosten en maximaal resultaat. Dat dus.

1. Doelstellingen

Allereerst gaan we samen de doelstellingen vastleggen die gehaald dienen te worden door de inzet van marketing. Deze doelstelling wordt SMART geformuleerd zodat deze concreet, helder en tijdsgebonden is.

2. Doelgroep

Na het vastleggen van SMART doelstellingen wordt de doelgroep bepaald. Gelukkig is deze in veel gevallen duidelijk bij organisaties, al kunnen online doelgroepen vaak beter opgedeeld worden om onze online campagnes zo nauwkeurig mogelijk te targetten.

3. Kanalen bepalen

Een doelgroep brengt specifiek online (surf)gedrag met zich mee. Zo zul je over het algemeen mannen van middelbare leeftijd minder goed kunnen bereiken via Instagram dan pubers van 14 – 16 jaar. Het is dan ook van belang om de juiste online kanalen te kiezen om de doelgroep te bereiken.

4. Planning

Nadat we de doelstellingen hebben vastgelegd en de doelgroep en kanalen bepaald zijn volgt een planning voor een periode van enkele weken. De planning schrijft voor welk kanaal we op welke manier gaan inzetten en hoe lang de eerste sprint gaat duren.

5. Sprint

Een ‘sprint’ is een term wat gebruikt wordt in de scrum methodiek. Voor mijn werkwijze geldt de volgende definitie voor sprint: Een periode van 3 a 4 weken waarin we een online kanaal inzetten en testen op effectiviteit en rendement.

6. Analyseren, plannen weer sprinten!

Na afloop van de sprint gaan we meten en analyseren op het effect van het ingezette online kanaal met de bijbehorende campagne. Op basis van deze analyse gaan we de volgende sprint plannen. Dit kan betekenen dat de online campagne wordt uitgebreid, of dat er bijvoorbeeld een nieuw kanaal ingezet wordt.

Overtuigd? Laten we samen gaan zitten.